Symboliczne inauguracja nowego Jedwabnego Szlaku między Chinami a Europą.

Uroczyste rozpoczęcie w symboliczny sposób nowego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.

Najważniejszym sposobem przewozu różnych towarów między Chinami a Europą są ogromne kontenerowce, które jednorazowo mogą zabrać na swój pokład prawie dwadzieścia tysięcy typowych kontenerów. Fracht morski posiada liczne zalety, jest bardzo bezpieczny, tani, a dobrze rozwinięta infrastruktura portowa daje rzeczywiście duże możliwości obsługi towarów. Jednak jego głównym minusem będzie czas podróży, gdyż przeważnie na przepłynięcie trasy pomiędzy danymi portami potrzeba ponad trzydzieści dni. Z takich też powodów firmy spedycyjne szukają rozmaitych pomysłów na przyspieszenie transportu ładunków, na przykład używając do tego kolei. Jak się okazuje, transport kontenerów odpowiednio przygotowanymi pociągami ma kilka zalet, które będą się przyczyniać do tego, że zainteresowanie nim będzie rosło. Przede wszystkim duże znaczenie ma czas, w wielu przypadkach kontrahenci nie mogą tak długo czekać na zamówione produkty, więc decydowali się na znacznie kosztowniejsze przesyłki lotnicze. Obecnie podróż składu kolejowego z Chin do Europy trwa co najwyżej kilkanaście dni, a równocześnie jest o jedną trzecią tańsza niż samolot.

Pierwsze kolejowe połączenia między Polską a Chinami zostały uruchomione już w 2013 roku, jednostki transportowały ładunek na stację w Łodzi, a następnie musiały wracać puste. W czerwcu bieżącego roku został zrobiony następny istotny krok w handlowej wymianie pomiędzy Europą a Chinami, czyli symbolicznej formie otwarty został nowy Jedwabny Szlak. Symbol ten stanowił towarowy skład który jechał z chińskiego miasta Chengdu do stolicy, przewożący w 22 kontenerach części samochodowe i elektronikę użytkową. Symboliczne otwarcie współczesnego Jedwabnego Szlaku z Azji do Europy.
Pociąg zaczął podróż ze stacji początkowej 8 czerwca zeszłego roku i po przebyciu kilkunastu tysięcy kilometrów i niecałych dwóch tygodniach podróży pojawił się w Warszawie. Wszystko będzie wskazywać na to, że ta trasa może być chętnie wybierana przez klientów, ze względu na szybkość przewozu i stosunkowo niskie koszty. Oprócz tego firmy z naszego kraju dokładają starań, aby kontenery nie wracały puste jak jeszcze niedawno, ale wypełnione produktami spożywczymi z Polski, przykładowo sokami, owocami czy też wszelakimi słodyczami. Tym sposobem ogólne koszty transportu mogą się znacznie zmniejszyć, a to da z kolei jeszcze lepszą konkurencyjność pociągom.